Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Czas pracy i urlopy  »   Obowiązki wobec pracowników ze znaczną lub umiarkowaną niepełnosprawnością po zmianach ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obowiązki wobec pracowników ze znaczną lub umiarkowaną niepełnosprawnością po zmianach w zakresie norm czasu pracy

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (371) z dnia 1.09.2014

1) Pracownik niepełnosprawny w stopniu umiarkowanym przed nowelizacją ustawy o rehabilitacji wykonywał pracę w normach wynoszących 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień. Obecnie pracuje w normach skróconych. Jeszcze przed zmianą przepisów przedłożył pracodawcy zaświadczenie lekarza dopuszczające pracę w godzinach nadliczbowych. Czy jest ono aktualne, a jeśli tak, to od której godziny należy liczyć godziny nadliczbowe?

Orzeczenie zachowuje aktualność. Od 10 lipca 2014 r. godziny nadliczbowe wystąpią odpowiednio: dobowe - po 7 godzinie pracy w ciągu doby (ósma i kolejne godziny), tygodniowe - po 35 godzinie pracy na tydzień (trzydziesta szósta i kolejne).

Od 10 lipca br. pracownik legitymujący się umiarkowanym (lub znacznym) stopniem niepełnosprawności z mocy prawa jest objęty obniżonymi normami czasu pracy (7 godz. na dobę i 35 godz. tygodniowo). Nadal pracownik niepełnosprawny, bez względu na stopień tej niepełnosprawności, nie może pracować w porze nocnej oraz w godzinach nadliczbowych. Tak wynika z art. 15 ust. 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.), dalej ustawy o rehabilitacji.

Powyższych regulacji, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o rehabilitacji, nie stosuje się:

  • do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz
     
  • gdy, na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.

Z pytania wynika, że lekarz w stosunku do pracownika z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wyraził zgodę tylko na pracę w godzinach nadliczbowych. Ponieważ obowiązujące tego pracownika normy od 10 lipca 2014 r. mają charakter skrócony, pracą nadliczbową są przekroczenia tych skróconych norm.


Zwracamy uwagę!
Artykuł 16 ustawy o rehabilitacji nie był na przestrzeni ostatnich lat zmieniany. Zaświadczenie, o którym mowa w pytaniu, wydane w oparciu o ten przepis zachowuje więc w pełni moc prawną, jeżeli nie upłynął termin na jaki zostało ono wydane (pisaliśmy na ten temat w UiPP nr 16/2014, str. 34).


2) Czy po zmianach w zakresie norm czasu pracy pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności należy zaktualizować informację o warunkach zatrudnienia?

Tak, jeżeli obejmują go skrócone normy (7 godz. na dobę i 35 godz. na tydzień), a w informacji o warunkach zatrudnienia wskazano jako obowiązującą pracownika dobową i tygodniową normę czasu pracy odpowiednio 8 godzin i 40 godzin.

Obowiązujące danego pracownika normy czasu pracy są obligatoryjnym elementem informacji o warunkach zatrudnienia, tzw. informacji dodatkowej (art. 29 § 3 K.p.). W razie zmiany w zakresie tych norm powstaje konieczność jej aktualizacji (art. 29 § 32 K.p.). Powinno to nastąpić niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 1 miesiąca od wejścia w życie zmian. W przypadku, gdy przed tym terminem miałoby nastąpić ustanie zatrudnienia, aktualizacja informacji dodatkowej powinna nastąpić nie później niż do dnia rozwiązania stosunku pracy.

Aktualizację informacji o warunkach zatrudnienia należy sporządzić - podobnie jak dokument podstawowy - w formie pisemnej. Ustawodawca dopuszcza przy tym dwa sposoby informowania pracownika o jego warunkach zatrudnienia - opisowy lub poprzez odwołanie się do odpowiednich przepisów prawa pracy. Jeżeli w informacji odwołano się do przepisów art. 15 ust. 1-2 ustawy o rehabilitacji, to nie ma podstaw do jej aktualizacji, gdyż numeracja przepisu nie uległa zmianie, a jedynie treść ust. 2 otrzymała nowe brzmienie. Po zapoznaniu się z powołanym przepisem pracownik może samodzielnie ustalić swoje uprawnienia w tym przedmiocie. W przypadku wariantu opisowego konieczna jest informacja aktualizacyjna.

  Przykład  

Pracodawca od roku zatrudnia dwóch pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym. Jeden z nich od początku zatrudnienia pracuje w normach skróconych (do 9 lipca br. na podstawie zaświadczenia lekarza medycyny pracy o celowości ich stosowania), a drugi do 9 lipca 2014 r. w normach 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień, a od 10 lipca br. w skróconych. Obaj otrzymali opisową informację o warunkach zatrudnienia.

Pierwszemu z nich pracodawca nie aktualizował informacji, gdyż w zakresie norm czasu pracy nic się dla niego nie zmieniło, natomiast drugiemu przygotował informację o następującej treści:

Venix Sp. z o.o. 
ul. Dąbrowskiego 1
30-532 Kraków
Kraków, dnia 7 sierpnia 2014 r.
Pan Antoni Kowalik
magazynier
Informuję, że od 10 lipca 2014 r. obowiązuje Pana dobowa norma czasu pracy wynosząca 7 godzin oraz tygodniowa norma czasu pracy wynosząca 35 godzin.
7.08.2014 r. Antoni Kowalik 
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(data i podpis pracownika) 
Aniela Bryl
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(podpis pracodawcy)
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Czas pracy i urlopy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.